Algemeen

De dagelijkse gang van zaken gaat niet zoals u zou willen. U wordt gehinderd bij het sporten, omdat u ongewild urine verliest. Even de stad in gaan is een hele opgave, omdat u angst heeft uw ontlasting niet op te kunnen houden. Volop genieten van de zwangerschap is moeilijk vanwege die vervelende rug- of bekkenpijn. Het vrijen is pijnlijk of minder plezierig.

Vaak worden deze klachten veroorzaakt door spieren in het bekkengebied (de lage rug, buik en het bekken). Deze zijn belangrijk bij het plassen, ontlasten en vrijen, maar zorgen ook voor steun en stabiliteit. De bekkenfysiotherapeut kan u helpen!

Bekken(bodem)klachten kan iedereen overkomen

Vaak wordt gedacht dat bekken(bodem)klachten voornamelijk bij vrouwen voorkomen en dat ze ontstaan tijdens een zwangerschap, na een bevalling, een blaasontsteking of als gevolg van de overgang. Toch zien we dat ook mannen te maken kunnen krijgen met deze klachten bijvoorbeeld na een buik- of prostaatoperatie.

Plasproblemen

Klachten rondom het plassen kunnen zich op verschillende manieren uiten. De bekendste is wel het ongewild verlies van urine. Dit kan gebeuren op drukverhogende momenten zoals sporten of hoesten, ook wel stress urine incontinentie genoemd, of de plotselinge aandrang om te plassen en het dan niet meer op kunnen houden, urge incontinentie genoemd. Andere klachten kunnen zijn heel vaak moeten plassen, overdag of ‘s nachts.  Maar ook het niet goed kunnen uitplassen.
Mannen kunnen ook plasproblemen hebben, denkende aan een zwakke straal, niet goed kunnen uitplassen, of heel vaak naar het toilet moeten.

N.B. De behandeling door een bekkenfysiotherapeut voor incontinentieklachten wordt sinds 2019 eenmalig vergoed vanuit de basiszorgverzekering tot 9 behandelingen.

Infoblad Overactieve blaas

Ontlastingproblemen

Problemen bij de ontlasting komen zowel bij mannen, vrouwen als kinderen voor. Bijvoorbeeld het niet goed kwijt kunnen van de ontlasting (obstipatie),  het veel moeten mee persen tijdens ontlasting, ongewild verlies van windjes of ontlasting, pijn of  jeuk bij de anus.

Meer weten over kinderbekkenfysiotherapie? Bezoek onze speciale kinderfysiotherapie site

Verzakkingklachten

Vrouwen kunnen verzakkingsklachten ontwikkelen. Bij een verzakking kunnen organen en weefsel in het kleine bekken gaan verzakken. Het kan zijn dat de blaas, baarmoeder, endeldarm of een stuk van de dunne darm verzakt. Dit kan klachten geven zoals: het niet goed kunnen uitplassen of uitpoepen, een zwaar gevoel van onderen- alsof je op een kleine bal zit, maar kan ook pijnklachten in het bekken geven. Meestal nemen deze klachten aan het einde van de dag toe.

Verzakkingsklachten kunnen ontstaan na een bevalling, na de menopauze en als de bekkenbodemspieren erg zwak zijn.

Oefenblad Verzakkingsklachten

Pijnklachten (t.g.v. zwangerschap)

De klachten rondom de zwangerschap kunnen zijn:

• Pijnklachten in de lage rug/ bekken, die door kunnen stralen naar de billen of benen
  • Moeite hebben met lang zitten/ staan of lopen

Ook kunnen er klachten zijn na de zwangerschap. Dit kan komen doordat u een zware bevalling heeft gehad of omdat het herstel vertraagt. Dit kan resulteren in pijn in het bekken of de lage rug (met of zonder uitstraling). Of een verminderde stabiliteit (bekkeninstabiliteit), waardoor bijvoorbeeld opstaan, lopen en traplopen minder goed gaat. Ook kunnen klachten zoals een zwaar gevoel van onderen, het niet goed kunnen ophouden van urine of ontlasting of verlies van urine of ontlasting ontstaan na de bevalling.

Pijnklachten (na een operatie)

Klachten rond de bekken(bodem) kunnen ook ontstaan na een operatie in de onderbuik, bijvoorbeeld aan de prostaat, baarmoeder of darmen. U kunt hierdoor pijn ervaren in de onderbuik, rond de anus of geslachtsdelen; tijdens beweging, het plassen, het ontlasten of het vrijen.

Infoblad Maak vrijen weer fijn

Oefenblad Revalidatie Prostaatoperatie

Behandeling

U kunt met of zonder verwijsbrief een eerste afspraak maken. Tijdens een uitgebreid intakegesprek zal duidelijk worden wat de klachten precies zijn en of de bekkenfysiotherapeut u kan helpen. Wij vinden het daarbij belangrijk om aan te geven dat bekken(bodem)klachten iedereen kan overkomen, voor onze bekkenfysiotherapeut is daarom alles bespreekbaar.

Indien onze bekkenfysiotherapeut u kan helpen kunt u een vervolgafspraak maken waarin een lichamelijk onderzoek zal plaatsvinden.  Soms is een inwendig onderzoek gewenst. De bekkenfysiotherapeut zal dit altijd van te voren overleggen. Dit onderzoek gebeurt alleen wanneer dit echt nodig is en wanneer u hiervoor toestemming geeft.

Ook is er de mogelijkheid om een EMG (electro myogram) meting te doen, hierbij kan de functie van de bekkenbodemspieren nog beter in kaart worden gebracht.

Na het lichamelijk onderzoek zal een behandelplan worden opgesteld, waarna de bekkenfysiotherapeut bespreekt wat er zal gebeuren en hoeveel behandelingen naar verwachting nodig zijn.

De NIMOC methode

Onze bekkenfysiotherapeut is te allen tijde op de hoogte van nieuwe onderzoek- en behandelmogelijkheden. Een nieuwe behandelmethode die wij kunnen toepassen is de NIMOC. Met behulp van deze combinatie van fysiotherapeutische technieken worden de gewrichten van uw bekkenbodem als het ware gemobiliseerd en zo in de natuurlijke positie teruggebracht, mocht deze de oorzaak van uw klacht(en) zijn. Deze technieken zijn vaak pijnvrij en u merkt over het algemeen snel resultaat. U merkt dat de pijn zakt tot een acceptabel niveau en in de meeste gevallen na een aantal behandelingen volledig verdwijnt.

Vaak wordt de NIMOC methode gecombineerd met een zogenaamde triggerpointbehandeling. Triggerpoints zijn punten of knopen in spieren die vaak heel pijnlijk zijn. Deze kunnen behandeld worden door op deze punten veel druk te geven of de spierknopen aan te prikken met een dun naaldje (de zogenaamde dryneedling techniek).

De NIMOC methode kan effectief zijn bij bekkenpijnklachten, liesklachten, bij anuskramp, incontinentie, obstipatie, rug- of seksuele pijnklachten.

Edith Tiethof

Heeft u een vraag of wilt u een afspraak maken?

Samen zorgen wij ervoor dat het beter gaat

Neem contact op Contact