Bijna iedereen weet wat het is om weleens hoofdpijn te hebben. Maar wat als je hier elke dag last van hebt, soms zelfs gepaard met misselijkheid, duizeligheid of overgevoeligheid voor licht en geluid.

We kunnen ons voorstellen dat het dan een behoorlijke aanslag wordt op uw dagelijkse leven. Gelukkig kunnen wij samen veel doen om uw hoofdpijn te verhelpen dan wel voor een groot deel weg te nemen.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat fysiotherapie en manuele therapie een positief effect kunnen hebben op de vermindering van spanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn.

Hoofdpijn kan grofweg ingedeeld worden in 4 categorie├źn:

• Spanningshoofdpijn (tension type headache)
  • Cervicogene hoofdpijn
  • Migraine
  • Cluster hoofdpijn

De behandeling

Tijdens de eerste afspraak zal de Fysiotherapeut middels vragenlijsten en onderzoek uw klachten in kaart brengen. Uit dit onderzoek zal blijken met welke behandeling u het beste geholpen bent. Afhankelijk van de resultaten uit het onderzoek zal de behandeling bestaan uit (een combinatie van):

• Het geven van informatie en adviezen rondom de hoofdpijn en beperkingen die u hierdoor ervaart
  • Het verminderen van de spierspanning en/of het verbeteren van de beweeglijkheid door middel van spierrekkingen en/of mobilisaties en/of manipulaties
  • Aanleren van oefeningen gericht op uw houding en dagelijkse activiteiten.

De fysiotherapeut begeleidt u bij het herstel van uw klachten, zodat u uw dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken. De begeleiding is erop gericht bestaande klachten te verminderen/op te heffen, u te leren wat te doen op het moment dat u weer hoofdpijn heeft en welke invloed u hier zelf op uit kunt oefenen.