Lage rugpijn

Pijn in uw rug, met name lage rugpijn komt veel voor. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen kan flink pijn doen. Soms zelfs gepaard met pijn die uitstraalt naar de bil of het been.

Lage rugpijn heet ook wel spit of lumbago. Vier van de vijf mensen hebben weleens last van hun rug. Sommigen krijgen het maar één keer, bij anderen komt het geregeld terug, maar dat betekent niet dat het dan ernstig is.

De oorzaak van de rugpijn, is bij de meeste mensen lastig aan te geven. Zeker is dat rugpijn bij de meeste mensen te maken heeft met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Deze werken dan even niet zoals zou moeten. Ze zijn, simpel gezegd, ‘uit vorm’ of ‘uit balans’.

Rugpijn heeft een goede prognose, dat wil zeggen: de kans is groot dat de klachten verdwijnen. De Fysiotherapeut kan hierbij helpen.

Er is een aantal risicofactoren bekend die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van lage rugklachten. Bijvoorbeeld:

  • Veel tillen in combinatie met draaiende bewegingen (met name met gestrekte benen/knieën)
  • Lang in één houding blijven zitten of staan (op het werk, thuis)
  • Repeterend werk doen
  • Plotselinge hevige inspanningen verrichten
  • Blootgesteld zijn aan veel trillingen
  • Overgewicht
  • Roken

Acute aanval van rugpijn

Rugpijn kan u behoorlijk beperken in uw dagelijkse activiteiten, toch is het te adviseren te blijven bewegen. Bedrust is meestal niet nodig, maar soms kán het gewoon niet anders. Probeer in elk geval niet langer dan twee dagen in bed te blijven, anders wordt uw rug stijf en raken uw spieren ontwend aan beweging en inspanning. Begin binnen enkele dagen tot een week weer geleidelijk uw normale activiteiten op te bouwen.

Eventueel kunt u pijnstillers (zoals paracetamol) nemen. Het is verstandig om ze in te nemen op vaste tijdstippen, bijvoorbeeld om de 4 tot 6 uur. Bouw het gebruik ervan langzaam af en stop niet opeens helemaal met pijnstillers.

Blijf bewegen!

Het lijkt soms onlogisch, maar de beste manier om ervoor te zorgen dat de spieren van uw rug weer in vorm komen, is door beweging. Onderzoek heeft aangetoond dat niét bewegen of het vermijden van bewegingen uw rug meer kwaad doet dan goed. Het is belangrijk om zo gewoon mogelijk te blijven bewegen. Dan bent u eerder van uw klachten af. Probeer zoveel mogelijk door te gaan met uw dagelijkse activiteiten en taken, ook al heeft u pijn, maar zonder te overdrijven, natuurlijk. Bijvoorbeeld zwaar huishoudelijk werk, zwaar tillen en lang in één houding staan of zitten, kunt u beter tijdelijk vermijden. Juist wisselen van houding en regelmatig een stukje lopen, is goed voor uw rug. Bij twijfel kunt a altijd contact opnemen met uw Fysiotherapeut voor advies.

Na enkele dagen tot een week kunt u proberen om uw rug weer wat meer te belasten. Bouw het geleidelijk op, dat is de enige juiste manier.

Uw Fysiotherapeut kan u hierin begeleiden en adviseren, bijvoorbeeld door waar mogelijk uw pijn te verlichten en u handvaten te geven om een juiste keuze te maken in de activiteiten die u wel kunt uitvoeren en beter niet. Ook kan de Fysiotherapeut u oefeningen geven om de belastbaarheid van uw rug te verbeteren en (rug)spieren soepel te houden en te versterken.

Houden uw rugklachten langer dan een week aan, dan is het te adviseren om een afspraak te maken bij uw Fysiotherapeut. Hiervoor is geen verwijzing van een huisarts of medisch specialist nodig.