Een oplossing voor uw chronische pijn?

Heeft u chronische pijn, en al van alles geprobeerd om hiervan af te komen? Bijvoorbeeld injecties of medicatie. Dit uiteindelijk niet met het resultaat waar u op gehoopt had? Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat Shockwave therapie (ESWT) zeer positieve resultaten kan leveren bij chronische pijn veroorzaakt door ontstekingen of verkalkingen van pezen of van de slijmbeurs.  Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan:

• Hielspoor
  • Chronische pijn aan de achillespees
  • Jumper’s knee
  • Schouderpijn met of zonder kalkvorming (frozen shoulder)
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn en spierspanning
  • Andere vormen van verkalking of peesontstekingen

Hoe werkt Schockwave therapie?

Shockwave therapie is een techniek waarbij met schokgolven (geluidsgolven) pijnlijke gebieden worden behandeld. Deze geluidsimpulsen verplaatsen zich via een apparaat vanaf de buitenkant van het lichaam naar het te behandelen gebied met als gevolg dat de stofwisseling en bloedcirculatie van het pijnlijke gebied worden verbeterd. Het lichaam wordt hierdoor gestimuleerd om dit te herstellen waardoor de pijn afneemt. Het is dus een manier om het zelf genezend vermogen van het lichaam te prikkelen.

De oorsprong van de pijn kan direct worden bestreden, zonder medicatie en/of chirurgie. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelsessies. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat, afhankelijk van het soort en de ernst van de klacht, bij 50% tot 85% van de patiënten goede tot zeer goede resultaten worden bereikt middels Schockwave therapie.

NB Voorafgaand aan de Schockwave therapie wordt er een echo gemaakt, om zo de exacte locatie van de te behandelen plek te bepalen.

Wanneer kan er geen Shockwave therapie worden toegepast?

Als:

• U zwanger bent
  • U bekend bent met epilepsie
  • U recent een hartinfarct gehad heeft
  • U actieve reumatoïde artritis heeft
  • U stollingsstoornissen van het bloed heeft
  • U antistollingsmiddelen gebruikt
  • U een pacemaker draagt

Shockwave therapie wordt vooralsnog niet vergoed vanuit de basis- of aanvullende zorgverzekering. Per 1 januari 2017 bedragen de kosten voor een shockwave behandeling €57,50 per keer. De intake en echo vallen over het algemeen wel onder de vergoeding van uw zorgverzekering.