Herkent u dit?

• Een zwaar, drukkend gevoel in de benen
  • Dikke (opgezwollen) benen
  • Pijn in de benen
  • Cellulitis (sinaasappelhuid)
  • Snel blauwe plekken
  • Gewichtsproblemen zonder aanwijsbare oorzaak

En heeft u een verhoogde pijngevoeligheid. Dan wordt u mogelijk gehinderd door lipoedeem.

Wat is lipoedeem?

Lipoedeem is een chronische en vaak pijnlijke aandoening van het vetweefsel. Het betreft een stoornis in de aanmaak van vetweefsel en een abnormale vetverdeling. Deze vorm van oedeem komt vrijwel uitsluitend bij vrouwen voor. De oorzaak van lipoedeem ligt vaak in erfelijke factoren en kan worden verergerd door een hormoonwisseling.

Wat kunt u eraan doen?

Dat u lipoedeem krijgt is helaas niet te voorkomen. Wel zijn er een aantal zaken waar u rekening mee kunt houden om ervoor te zorgen dat deze vorm van oedeem niet verergerd. Denkt u hierbij o.a. aan:

• Streef naar een gezond gewicht
  • Vraag een voedingsdeskundige om een passend voedingsadvies
  • Blijf in beweging (lang staan of zitten heeft een negatieve invloed)
  • Vermijd veel warmte (zorg voor een plekje in de schaduw en douche niet te warm)

Wat kan de Oedeemtherapeut voor u betekenen?

De behandeling door een Oedeemtherapeut is erop gericht om uw klachten te verminderen en te voorkomen dat uw lipoedeem erger wordt. Dit doet zij door u te begeleiden in het aanpassen van uw manier van leven en met name bewegen en spierarbeid ‘passend’ in uw dagelijkse activiteiten op te nemen.

Dit is erg belangrijk om overgewicht te voorkomen/verminderen. Uw algemene belastbaarheid en met name de lokale belastbaarheid van uw benen te verbeteren/behouden. Door het bijhouden van uw gegevens als omtrek, gewicht en spierkracht, kan uw Oedeemtherapeut kijken of de behandeling effectief is.

Wanneer u naast lipoedeem ook klachten ervaart door andere vormen van vochtophoping bijvoorbeeld lymfoedeem (uw lichaam voert de afvalstoffen dan niet goed af) kan de Therapeut zogenaamde ‘manuele lymfedrainage toepassen, om het vocht in uw lichaam beter af te laten voeren. Manuele lymfedrainage is een speciale massagetechniek die Oedeemtherapeuten beheersen. Ook kan een bandage worden aangebracht of een therapeutische elastische kous worden aangemeten om zo het effect van de therapie te ondersteunen.

Meer info?

Mogelijke behandelingen