Ook in 2019 valt er weer veel te kiezen met betrekking tot uw zorgverzekering. Om die reden vinden wij het als uw zorgverlener voor fysiotherapie belangrijk, om u te informeren over de mogelijkheden inzake het verzekeren van uw fysiotherapeutische zorg. Dit doen wij graag in samenwerking met het KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie).

Wat blijft gelijk:

• Om voor gehele of gedeeltelijk vergoeding van fysiotherapie in aanmerking te komen is een aanvullende zorgverzekering nodig;
  • Uitzondering zijn behandelingen voor klachten en/of aandoeningen die op de lijst met ‘chronische aandoeningen en ziekten’ staan. Deze vallen vanaf de 21ste behandeling onder vergoeding uit de basiszorgverzekering. De eerste 20 behandelingen komen in principe ten laste van uw aanvullende zorgverzekering. Heeft u deze niet of bent u slechts gedeeltelijk aanvullend verzekerd dan dient u deze zelf te betalen. De volledige lijst met ‘chronische aandoeningen en ziekten’ kunt u inzien op de site van uw Zorgverzekeraar;
  • Vergoeding uit de basiszorgverzekering komt ten laste van uw eigen risico (het verplichte en eventuele vrijwillige deel) tot het moment dat uw eigen risico voor het betreffende jaar is voldaan;
  • Het verplichte eigen risico voor 2019 blijft gelijk aan 2018 en is €385,-;
  • U kunt overstappen naar een andere Zorgverzekeraar tot 31 december 2018;
  • U kunt overstappen naar een andere zorgverzekering bij uw eigen Zorgverzekeraar tot 30 januari 2019.

De belangrijkste wijzigingen voor 2019:

COPD; u kunt in aanmerking komen voor vergoeding, vanuit de basisverzekering, vanaf de eerste behandeling, indien u als patiënt aan een aantal voorwaarden voldoet. U kunt met uw Fysiotherapeut of Longarts bespreken of u aan de voorwaarden voor deze hogere vergoeding voldoet.

Artrose aan de knie of heup; u kunt in aanmerking komen voor vergoeding, vanuit de basisverzekering, van maximaal 12 behandelingen per jaar.

Claudicatio oftewel etalagebenen; u kunt in aanmerking komen voor vergoeding, vanuit de basisverzekering, van maximaal 37 behandelingen per jaar.

Urineverlies; u kunt in aanmerking komen voor een eenmalige vergoeding van 9 behandelingen door een Bekkenfysiotherapeut, vanuit de basisverzekering.

Fysiotherapie na ziekenhuisopname; u kunt in aanmerking komen voor vergoeding, vanuit de basisverzekering, van de behandelingen zover deze nodig zijn.

Goede aanvullende polissen voor fysiotherapie

Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (het KNGF) heeft voor u een voorselectie gemaakt uit de aanvullende polissen voor fysiotherapie die minimaal voldoen aan:

• Keuzevrijheid Fysiotherapeut;
  • Het aantal behandelingen dat in de polis vermeld staat wordt ook daadwerkelijk vergoed. Dus bijv. geen verrekening op basis van behandelindexen.

U kunt de geselecteerde polissen bekijken op:

Wij willen u in deze adviseren om te allen tijde de voorwaarden van de zorgverzekering van uw keuze goed door te lezen. Voor acceptatie van een polis blijft u als patiënt zelf, verantwoordelijk. De informatie van onze brancheorganisatie het KNGF is uitsluitend bedoeld om u te ondersteunen.

Mocht u na het doornemen van deze brief of in het algemeen vragen hebben of twijfelen of uw behandeling wel/niet vergoed wordt, vraag het gerust aan één van onze medewerkers.

Uiteraard blijft het ook in 2019 mogelijk om uw behandeling door één van onze Fysiotherapeuten zelf te bekostigen, wanneer u hiervoor niet of slechts gedeeltelijk verzekerd blijkt te zijn. De actuele tarieven voor onze behandelingen vindt u op onze site onder het kopje ‘vergoeding’.

Naar aanleiding van een intake streven wij er te allen tijde na om u een zo goed mogelijke indicatie van het aantal benodigde behandelingen te geven.