Onze Bekkenfysiotherapeut biedt vanaf 6 weken na de bevalling een postpartum consult aan. Dit is als het ware een check up na jouw bevalling met als doel jou te adviseren over een zo optimaal mogelijk herstel. Kan je bijvoorbeeld al weer gaan sporten? Is tillen wel of niet verstandig?

Hoe gaat een postpartum consult in zijn werk?

Tijdens een intake gesprek wordt er geïnventariseerd of je verandering ervaart of pijn hebt bij:

• het plassen
  • het ontlasten
  • gemeenschap

Of dat je één van de volgende klachten ervaart.

• verzakkingsklachten
  • pijnklachten bekken en of buikgebied
  • pijn rondom mogelijk litteken

Vervolgens zal er onderzoek gedaan worden naar de functie van de bekkenbodem en of er mogelijk sprake is van een verzakking, ondanks dat je misschien nog geen (pijn)klachten ervaart. Tevens vindt er een onderzoek plaatst m.b.t. mogelijke mobiliteits- of stabiliteitsproblemen in het bekken/ lage rug gebied en wordt de diastase (ruimte tussen de rechte buikspieren) nagekeken. Wanneer er te veel ruimte tussen deze buikspieren is ontstaan na de zwangerschap kan het verstandig zijn om deze vooralsnog niet te belasten.

Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek, worden adviezen en oefeningen op maat gegeven en wordt gekeken hoe je weer kan opbouwen in sport en activiteiten.

Vergoeding en verwijzing

Voor het maken van een afspraak voor een postpartum consult is geen verwijzing nodig. Mocht je al voor 6 weken na jouw bevalling (pijn)klachten ervaren, bel dan gerust voor een eerste gesprek. De behandeling door een Bekkenfysiotherapeut wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Mocht je geen aanvullende verzekering hebben, kijk dan naar de tarieven op onze website

Neem contact op mocht je (pijn)klachten of verandering in je buik, bekken(bodem), rug ervaren na jouw bevalling. T. 053 436 67 66